Pilateksen perusteet

img_20161205_165631_077

Pilateksessa lateraali hengittäminen aktivoi vatsalihaksia, rytmittää harjoitusta ja auttaa keskittymään. Itse liikkeiden suorittaminen ei saisi kuitenkaan kärsiä liiasta hengityksen säätelystä. Jos hengitysrytmi sekoaa harjoituksen aikana, on parempi jatkaa hengittämistä “väärään suuntaan” ja välttää näin turhaa hengen pidättelemistä.

Keskittäminen viittaa ensisijaisesti kehon painopisteeseen, joka sijaitsee navan seuduilla, toisen ristinikaman kohdalla. Toisekseen keskittämisellä tarkoitetaan pyrkimystä vahvaan, aktiiviseen keskivartaloon (“powerhouse”).

Jokainen harjoitus suoritetaan tarkasti ja tehokkaasti, kokonaisuudessaan täsmällisesti, eri lihasryhmien osallistuminen huomioiden. Keskittymisen täytyisi säilyä koko harjoittelun ajan kokonaisvaltaisesti liikkeen suorittamisessa. Harjoituksesta seuraavaan siirrytään keskeytyksettä (liikkeen virtaavuus) ja liikkeet pyritään säilyttämään harmonisina.

Kehotietoisuudella tarkoitetan aktiivista suhdetta oman kehon ja mielen välillä. Harjoituksen aikana tulisi pyrkiä ei ainoastaan fyysiseen, vaan myös kehon ja mielen tasapainoon. Tämän ohella kehon ja mielen kontrolli onkin erityisen tärkeää. Jos voimat hiipuvat tai liikkeen suorittaminen muuten takkuaa, voi esimerkiksi liikeradan pienentäminen olla aiheellista. Hallitsemattomat liikkeet ja väsyneenä “repiminen” eivät kuulu pilatekseen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s