Core Strenght: keskivartalon voimistaminen

IMG_20161211_215832_839.jpg

Liikunnan vähäisyydestä tai yksipuolisuudesta johtuen, on alaselkä usein jännittynyt ja lihaskunnoltaan heikko. Vahvempi keskivartalo mahdollistaa lihasperäisten ryhtivirheiden korjaamisen ja vähentää rakenteellisten ryhtivirheiden aiheuttamia oireita lannerangassa. Tämän lisäksi vatsalihakset vähentävät selän kuormitusta ja tukevat erityisesti lannerankaa. Stabiilin keskivartalon myötä raajojen liikkeet ovat hallitumpia, jolloin riski loukkaantumiseen pienenee.

Keskivartalon tukilihaksistoa harjoitettaessa huomion tulisi keskittyä erityisesti poikittaiseen vatsalihakseen (transversus abdominis) ja vinoihin vatsalihaksiin (obliqui). Näiden ohella lantionpohjan lihakset, selän ojentajalihakset (erector spinae) ja pallea (diaphragma) tukevat selkärankaa ja vakauttavat keskivartaloa. Suorien vatsalihasten (rectus abdominis) päätehtävänä on sitä vastoin koukistaa selkärankaa ja lonkkaniveliä, ei niinkään stabilisoida.

Pilateksessa keskivartalo, “powerhouse”, aktivoidaan ennen jokaista liikettä, jolloin voimantuotto ja -siirto on harjoituksen aikana tehokkainta. Moni pilatesliike vahvistaakin erityisesti keskivartaloa stabilisoivia lihaksia. Näiden, usein vähemmälle huomiolle jääneiden lihasten tunnistaminen ja voimistuminen kohentaa ryhtiä, parantaa tasapainoa ja tukee muuta fyysistä harjoittelua.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s